23 januari 2014

Projekt overall

Nu håller jag på med något som ser ut som en enda röra.
Min lilla dotter växer så det knakar och nu är hennes vinteroverall för liten. Så nu skall det bli ny overall.
Det är bara att ta fram mönsterpapper, linjal och penna och sätta igång och skapa ett mönster. Ja visst lät det bra, nä så enkelt var det inte. Detta mönster har tagit ett bra tag att få till som jag vill ha det så det skall bli riktigt roligt att göra overallen nu.

Den kommer till att få röd mjuk och varm lyxfleece på utsidan. Lyxfleece har längre lugg och känns nästan som Pilé tycker jag. Fleecen är riktigt mjuk och go men oj vad den fäller där man klippt.
Den kommer sedan bli fodrad med ett grått och vitrandigt bomullsjersey som jag tyckte gjorde sig fint till mörkröda.
Det kommer bli dubbla dragkedjor med vindskydd fram till, så det blir lätt att få ned tösen. Övervikbara vindskydd på ärmar och ben är en självklarhet för mig, har haft det så till alla barn och jag tycker det är underbart smidigt när man inte har eller hittar ex vantar.
Vilket jag inte gjorde igår och fick sätta på tjocka strumpor på händerna på tösen.
Det såg kul ut men blev varmt och mysigt för de små händerna.





När denna overall är klar blir det till att sy piratkläder. Yngsta sonen fick inbjudan till kalas där alla skulle vara utklädda till pirater. Tror nästan jag blev gladare än han för piratkläder har jag inte gjort innan så det skall bli riktigt roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar