17 november 2014

Julklänning/tomteklänning i velour

För ett par dagar sedan hade jag besök av ett par goda vänner.
Med sig hade dessa snälla vänner lite fina saker till mig.
Som tack för allt det fina ville de ha en tomteklänning till deras lilla systerdotter/guddotter.

Det var en spännande uppgift, det skulle vara en enkel klänning, men jag ville ge den det där lilla extra. Den skulle även vara i krossad velour så den får det där lilla skimret.
Jag satt länge och letade efter ett lämpligt mönster men hittade precis ingen jag kände var bra.
till slut var det bara att ta fram papper och penna och göra en ny.
Eftersom den lilla flickan som skulle ha klänningen har samma storlek som min lilla dotter så fick hon agera provdocka.

Det som gjorde mig så förvånad var att provklänningen jag sydde blev perfekt första gången, det har aldrig hänt mig tidigare.
Och resultatet, ja det blev kanonfint och nu måste jag göra en likadan till min dotter.



Snedkragen dröjde lite innan jag fick till bra, jag var nog lite trött när jag klippte ut den för jag fick klippa ut 4 stycken innan jag blev nöjd.
Klänningen är något öppen i axeln men man sluter den genom att knyta ett par smala sidenband i kragen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar