25 augusti 2014

Dagiskasse i par

Idag var första dagen på dagis för min lilla tös, det var med blandade känslor man gick dit och började med inskolningen.

Kvällen innan när jag började plocka fram alla kläder som skulle med tyckte jag att det var lite tråkigt att lägga ned det i en vanlig plastkasse. Jag skulle vilja ha något trevligare att lägga det i.
Jag gjorde en snabb Google sökning och såg att många gjorde fina dagiskassar och insåg att det var precis sådana jag ville ha.

Jag pusslade snabbt ihop ett litet mönster, det skulle vara en relativt rejäl kasse men lagom långt handtag så man kunde hänga den över axeln.
resultatet kommer här:




Denna mörkgrå dagiskasse gjorde jag till min lilla son, eftersom han har en förmåga att smutsa ned sig väldigt mycket på dagis så satte jag ett svart innerfoder i så kommer inte eventuella fläckar synas så väl.
Kantbandet är av samma svarta bomullstyg som innerfodret och det gjorde sig fint runt kanterna.
Det grå yttertyget är halvpannama och ger kassen en härlig känsla och stabilitet.
Sonen är mycket stolt över sin kasse och ingen annan än han får lov att bära den.



Denna dagiskasse i gammalrosa och gult gjorde jag till min dotter. Jag hade inget passande tyg att göra kantband av så jag gjorde helt enkelt denna kasse vändsydd.
Det var lite pilligt men det löste sig fint tillslut.
Yttertyget är ett litet grövre gardintyg som tyvärr repade sig relativt lätt, men så länge man var noga med var man sydde så gick det bra. 
Innertyget är även det ett gardintyg som jag för ett tag sedan fick av min mamma för att sy något fint av. Det passade jättefint som fodertyg, det man inte ser på bilden är att tyget är melerat och det blev perfekt tillsammans med det rosa yttertyget.


Så nu kan jag ställa mig i skaran av sytokiga och bloggare som sytt dagiskasse.
Det var lätt, roligt och mycket praktiskt.
Jag utgick från mönstret hos Knåpmodern men ändrade lite i storleken och handtaget.
I nästa kasse skall jag sy in en ficka där man kan förvara papper och teckningar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar