11 juli 2014

Riddare och prinsessa med stil


Då har ett år redan gått och det är dags att åka och bevittna sammandrabbningarna 
i Hova igen.


Förra året sydde jag riddardräkter till mina två pojkar som jag blev toknöjd med.
Flera människor stannade oss i Hova och ville ta kort på mina tuffa i killar och de gjorde succé.
Idag var det dags att plocka fram dräkterna igen, laga hålen från slaget förra året och ge dem en liten vända med strykjärnet.
Dräkterna sitter perfekt för killarna i år igen till och med lite bättre, så det blir repris för dem.



Men nu var det en liten till som behövde stylas, min lilla tuffa tjej måste självklart matcha sina bröder.
Det blev en fin liten prinsessklänning i vitt med kilar i svart. För att göra den lite finare valde jag dekorsöm vid halsringningen, ärmsluten och fållen i nederkant av klänningen.
Och självklart var det svarta korset med.




Till detta gjorde jag en vanlig hätta (som jag glömde stryka inför fotograferingen) jag har förstått att en sådan användes mycket på medeltiden.

Klänningen är inte helt tidstypiskt då jag har två färger i den, men den blev fin och passade bra till mina tappra riddarna i de tyska orden.

Allt är laddat och packar för morgondagen, sköldar, svärd, stridsyxa, klänning, dräkter och massor med bullar och festis.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar