27 januari 2014

Fleeceoverall

Mitt projekt overall är nu klart, det tog lite tid men jag är rätt nöjd med resultatet.
Det blev en lagom varm overall, mjuk och följsam.



Det randiga jerseyfodret gjorde sig jättebra i och med att den är en lite tjockare och stadigare jersey.
Jag fick lite problem med bandkantningarna, att kanta huvan var inga problem, men ärmslut och benslut fungerade inte så bra, det blev helt enkelt för tjockt för bandkantaren.
Det var bara att kanta på det sättet jag gjorde innan jag hade någon maskin för det, med den vanliga hushållsmaskinen.

Eftersom hela overallen är vändsydd så inga sömmar syns, förutom de man vill skall synas vill säga, så har det hela varit lite pilligt. Men med lite lugn och ro så flöt allt på bättre än väntat.

På de overaller jag haft tidigare så har jag tyckt att flärpen i mitten, den som man snäpper upp och viker undan, varit lite hög så jag har alltid behövt vika ned den. På denna overall gjorde jag helt enkelt den lite lägre samt gjorde en båge på den så den faller fint under hakan.

Vad skulle jag ändra till nästa overall, jo minska luvan lite och göra overallen rakare och då lite smalare i övrigt är jag riktigt nöjd.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar