26 oktober 2013

Stolsdyna till Antilop

Nu när min lilla dotter sitter med vid bordet och äter har jag henne i sin antilopstol från IKEA.
Men jag har tyckt att stolen varit lite för hård, kall och framför allt tråkig. Då jag inte riktigt minns vad jag hade i stolen när mina gossar var små bestämde jag mig för att sy en dyna till stolen.

Eftersom hon är så stor och sitter själv gjorde jag en dyna utan stöd på sidorna.
Till sittdelen valde jag grönt textilvaxduk, tvättbart, som är lätt att torka av och inte så plastigt och kallt som vanlig vaxduk.
Baksidan valde jag ett kraftigare lejongult bomullstyg.
Färgerna valde jag ut så det skulle passa in i vårt kök och det gör dessa perfekt.



För att dynan inte skall flytta sig så mycket satte jag fast 4 snören på den som man sedan knyter under stolen. På bilden ovan ser man de två snören fram som inte är knutna och lite längre bak kan man skymta de bakre knutna snörena. De bakre går ned i hålen där bältet sitter utan att störa platsen för bältet så det kan röra sig fritt.

Själva dynan består av 2 cm tjock skumgummi så det blir riktigt mjukt och skönt.
Jag lämnade även en öppning i ryggen så skumgummit kan plockas ut och tyget lätt kan läggas i tvätten eller bytas ut mot annat.

Jag är väldigt nöjd med denna och nu till jul blir det nog ett överdrag i rött.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar